XE Opole- skanery, kserokopiarki, drukarki

Czy szkolne tablice mogą być interaktywne?

  • Lipiec 20, 2018

Tablice w szkołach pojawiły się prawdopodobnie już na początku XI w. Były wytwarzane wtedy z  kamienia łupkowego i wykorzystywane jako pomoc dydaktyczna w indyjskich szkołach. Od tego czasu technika ich wytwarzania się mocno zmieniła, ale do dziś stanowią ważny element wyposażenia każdej klasy.

Dla mnie tablica już zawsze będzie kojarzyć z namaczaniem gąbki. Dla chłopaków z IV B był to sposób na uniknięcie pytania z matematyki. Często z kolegami zgłaszaliśmy się do jej namoczenia tylko po to by nie być wywołanym do tablicy. Droga do szkolnej toalety był krótka, ale nikt nie mówił, że trzeba iść do najbliższej toalety, więc schodziło się do tej na parterze by zyskać dodatkowe minuty. Przeważnie to wystarczało by nie być pytanym.

Piszę o tym, bo może już za kilka lat dźwięk piszczącej o tablicę kredy na zawsze odejdzie do lamusa. Nie o samo piszczenie nawet chodzi, które do przyjemnych nie należało, ale o symbol jakim jest tablica.
Świat pędzi dziś do przodu z szybkością odrzutowca, ale wciąż są i tacy, którzy wolą jeździć powoli własnymi wysłużonymi maluchami. Choć te coraz trudniej jest spotkać na polskich drogach i coraz bardziej stają się już tylko wspomnieniem. Czy  w dobie wszechogarniającej cyfryzacji tak też się stanie z tablicami w szkołach?
Taką właśnie przesiadkę z malucha do mercedesa proponuje nam firma Samsung, wprowadzając do szkół tablice interaktywne, które łączą w sobie prostotę tablicy szkolnej  z możliwościami ekranów komercyjnych i komputera.

Obraz i dźwięk ułatwiają uczniom zapamiętywanie informacji, czyniąc lekcje bardziej atrakcyjnymi i przyswajalnymi dla uczniów. Na tablicy interaktywnej można wyświetlać zdjęcia, zmieniać kolory tekstu, zaznaczać tekst palcem, pisać bezpośrednio na ekranie bez konieczności korzystania z myszki czy klawiatury. Notatki zrobione przez nauczyciela mogą być zapisywane w różnych formatach– do późniejszego wykorzystania.

Urządzenia wyposażone są także w kamerę internetową i mogą przesyłać obraz na żywo, umożliwiając komunikację z klasą z dowolnego miejsca.

Różnorodność wykorzystanych na lekcjach materiałów pozwala lepiej przyswajać wiedzę, ułatwia wyjaśnianie skomplikowanych zagadnień pozwala skupić zainteresowanie i uwagę uczniów na omawianym temacie lekcji.

Nowe technologie stają się częścią naszej codzienności. Coraz częściej korzystamy z nich w pracy, w szkole i w domu. Ułatwiają nam życie i skracają czas jaki poświęcamy by rozwiązać skomplikowane zadania. Na początku często powodują rewolucje, by z czasem wtopić się prawie niezauważalnie w naszą rzeczywistość.

Jak zatem zmieni się rzeczywistość szkół po wprowadzeniu tablic interaktywnych? Czy położą kres nudnym i przydługim lekcjom? W jaki sposób wpłyną na efektywność nauczania? Na pewno duży wpływ na to będą mieli sami nauczyciele. Tablice interaktywne są tylko narzędziem takim papier i ołówek. Mają oczywiście ogromne możliwości, ale to w jaki sposób zostaną wykorzystane będzie zależeć od człowieka.

Autor: Daniel Cyris